Tony Bulandra

Un mare actor, un desăvârşit artist

Data și locul nașterii

13 Martie 1881, Târgoviște

Data și locul morții

5 Aprilie 1943, Bucureşti

Educație

• 1900 – Face studiile la Conservatorul de artă dramatică din București sub îndrumarea lui Constantin I. Nottara.
• 1902 – Face cursuri de actorie la Paris alături de Silvain, Le Bargy și Leloir.

Activitate

• 1902 – Debutează pe scena Teatrului Național din București în piesa „Pygmalion” a lui Bengescu-Dabija, în rolul lui Phadael.
• 18 septembrie 1911 – Are loc premiera primului film dramatic românesc „Amor fatal”. În rolurile principale sunt distribuiți Tony Bulandra și Lucia Sturdza.
• 1912 – Joacă în filmul mut „Două altare” alături de Mărioara Voiculescu.
• Vara anului 1914 – Tony Bulandra părăsește Teatrul Național împreună cu alte două actrițe cunoscute, Mărioara Voiculescu și Lucia Sturdza-Bulandra, și înființează împreună cu acestea Compania dramatică Mărioara Voiculescu-Bulandra.
• 30 august 1914 – Compania își deschide stagiunea la teatrul „Modern” cu piesele: „Soțul ideal” (Oscar Wilde), „Frumoasa aventură” (Robert de Flers, G.A. de Caillavet) și „Un alibi” (Gabriel Trarieux). Tony Bulandra deține rolul masculin principal în cele trei piese.
• 1916-1918 – Se înrolează ca voluntar, ofițer la secția de automobile, în Iași. Aici, împreună cu Ion Manolescu și Maria Ventura, pune în scenă mai multe spectacole pentru a strânge fonduri destinate ajutorării răniților din război.
• 1924 – Ia naștere o nouă companie dramatică: Compania Bulandra-Maximilian-Storin. Aceasta prezintă mai multe stagiuni de-a lungul anilor, majoritatea fiind apreciate de public mai ales datorită profesionalismului actorilor principali (Tony Bulandra, Lucia Sturdza Bulandra, Ion Manolescu, Gheorghe Storin etc.).
• 1933 – Joacă în filmul „Trenul fantomă” alături de Gheorghe Storin, Marcel Enescu și Lisette Verea.
• 1941 – Compania Bulandra-Maximilian-Storin se destramă odată cu îmbolnăvirea lui Tony Bulandra.

Povești care ne merg la suflet

• Liviu Rebreanu despre interpretarea lui Tony Bulandra în piesa de teatru „Cocoșul negru”: „…e un artist aproape fără pereche în a zice versurile… știe să păstreze versurilor muzica, ritmul, căldura poetică, fără totuși a le cânta; și în același timp le vorbește, le desface, le nuanțează, parcă ar spune proză (…). ” (Rampa, 12 februarie 1931)
• Lucia Sturdza-Bulandra despre Tony Bulandra: „Întâi de toate, el a fost un mare actor, un desăvârșit artist. Ca director al teatrului, el s-a străduit să-și alcătuiască un repertoriu dintre cele mai valoroase, a înlesnit debutul multor actori tineri, angajându-i în compania sa, dându-le sfaturi, roluri, prilejuri de a se manifesta; la fel a procedat cu mulți pictori, directori de scenă (…) Fără el, fără sprijinul lui, fără calmul, tactul, modestia și neclintita lui dragoste pentru teatru, n-aș fi putut înfăptui nimic, n-aș fi putut rezista atâtor greutăți.” (Amintiri)
• Ioan Massoff despre Tony Bulandra în rolul lui Romeo: „… s-a consacrat prin acest rol ca unul dintre cei mai de seamă artiști dramatici, înfățișându-ne pe erou cu căldura, înflăcărarea, patima oarbă cerute de rolul acesta.” (Teatrul românesc vol. V).
• Tony Bulandra a jucat în peste 300 de spectacole de teatru, a participat la festivale naționale și a interpretat roluri principale în trei dintre primele filme dramatice românești.

Autori

  • Moroșanu Laura

Bibliografie

  • Massoff, I. (1969). Teatrul românesc vol. III. București: Minerva.
  • Massoff, I. (1971). Teatrul românesc vol. V. București: Minerva.
  • Massoff, I. (1973). Despre ei și despre alții… . București: Minerva.

Legături utile

Fragment din filmul Trenul fantomă (1933)