Henri Marie Coandă

Inventator al motorului cu reacţie, descoperitor al efectului Coandă

Data și locul nașterii

7 Iunie 1886, București

Data și locul morții

25 Noiembrie 1972, Bucureşti

Educație

• Şcoala Petrache Poenaru din Bucureşti.
• Liceul Sf. Sava din Bucureşti, primele 3 clase, 1896-1899;
• Liceul Militar din Iaşi, 1899-1903;
• Şcoala de ofițeri de artilerie, geniu şi marină din Bucureşti, 1903-1904;
• Technische Hochschule (Universitatea Tehnică) din Berlin-Charlottenburg, 1904;
• Între 1907-1908 a urmat cursuri universitare în Belgia, la Liège, şi la Institutul tehnic Montefiore;
• Şcoala superioară de aeronautică şi construcţii, Paris 1909. A absolvit în 1910 ca şef al primei promoţii de ingineri aeronautici;

Activitate

• 1905: Construieşte avionul rachetă pentru armata română;
• 1910: Primul avion cu reacţie, numit Coandă, prezentat la al doilea Salon Internaţional aeronautic de la Paris 1910;
• 1911: În Reims, Henri Coandă prezintă un aparat de zbor cu două motoare cuplate ce acţionau o singură elice;
• 1911-1914: Henri Coandă proiectează mai multe aparate de zbor "clasice" (cu elice) cunoscute sub numele de Bristol-Coandă. În 1912 unul dintre ele câştigă premiul întâi la Concursul internaţional al aviaţiei militare din Anglia;

Mai mult +

• 1914-1918: Henri Coandă proiectează trei tipuri de aeronave, dintre care cel mai cunoscut este Coandă-1916, cu două elici apropiate de coada aparatului;
• 1926: În România, Henri Coandă pune la punct un dispozitiv de detecţie a lichidelor în sol. E folosit în prospectarea petrolieră;
• În Golful Persic inventatorul român construieşte un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului;
• A studiat apa şi proprietăţile ei zeci de ani;
• A fotografiat fulgii de zăpadă şi a observat că aceştia sunt diferiţi ca formă în funcţie de zonele de pe glob;
Invenţii
• Efectul Coandă – constând în devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observat prima oară de el în 1910, cu prilejul probării motorului cu care era echipat avionul său cu reacţie. Această descoperire l-a condus la importante cercetări aplicative privind hipersustentaţia aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet;
• Inventează beton-lemnul, folosit pentru decoraţiuni (de exemplu la Palatul culturii din Iaşi);
• Primul tren cu profil aerodinamic din lume;
• Prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacţie;

Mai puțin -

Povești care ne merg la suflet

• Face o călătorie cu automobilul pe ruta Isfahan - Teheran - Tibet;
• În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se doar cu spaima şi câteva contuzii minore pe faţă şi pe mâini;
• Inginerul Gustave Eiffel şi savantul Paul Painlevé l-au ajutat să obţină aprobările necesare pentru a efectua experimentele aerodinamice care au condus la Coandă-1910;

Vorbe de duh
• "Mulţi indivizi din societatea modernă sunt ca barcagiii: trag la vâsle dar stau cu spatele la viitor."

Autori

  • Mihăiţă Paul
  • Mihăilă George

Bibliografie

  • Petru Costinescu, Nicolae M. Mihăilescu, Mihai Olteneanu, Inventatori români, ediţiile I şi a II-a, editurile AGIR şi OSIM, Bucureşti, 1999 şi 2000

Legături utile