Inginer constructor, creator de şcoală în domeniul ingineriei
Data și locul nașterii
20 Aprilie 1853, Botoşani
Data și locul morții
10 Octombrie 1931, Bucureşti
Educație
• Urmează şcoala primară şi cea gimnazială la Botoşani
• Continuă studiile la Iaşi la Academia Mihăileană
• 1872-1877 – Urmează cursurile Şcolii Politehnice din Bruxelles
Activitate
• 1877 – Se întoarce de la studii, intrând în serviciul Ministerului Lucrărilor Publice, unde debutează ca inginer alături de Anghel Saligny, la controlul liniei ferate Ploieşti-Predeal
• Elie Radu a contribuit la construirea şoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania: Moroieni-Sinaia, Lotru-Câineni, Comăneşti-Palanca, Târgu Ocna-Slănic (Moldova), Dolhasca-Hârlău şi Călăraşi-Lehliu, totalizând peste 1 000 km de drumuri, pe trasee uneori dificile (Valea Jiului, Valea Oltului etc.).
• A proiectat 650 km de căi ferate după concepţii proprii, fiind executati 475 km de cale ferată. Una dintre cele mai importante trasee de cale ferată realizate de el este linia Târgu Ocna – Comăneşti –Palanca, alte căi ferate reprezentative fiind Ploieşti-Predeal (activitate de control împreună cu Anghel Saligny, lucrarea fiind concesionată), Câmpina-Doftana, dată în exploatare în 1883, Craiova-Calafat, cu un pod de cale ferată şi şosea suprapuse (1890), Cucuteni-Todireni-Dorohoi, Focşani-Odobeşti, Târgovişte-Pucioasa, Târgu Ocna-Comăneşti-Palanca, Comăneşti-Moineşti, Galaţi-Bârlad, Piteşti-Curtea de Argeş, Podul Iloaiei-Hârlău, Pucioasa-Pietroşiţa, Buda-Slănic (Prahova). Bacău-Bicaz. Rolul lui Elie Radu în domeniul căilor ferate a fost acela de alegere a traseelor ţinând seama de posibilităţile de dezvoltare în viitor, realizarea construcţiilor de căi ferate cu costuri minime, utilizarea materialelor indigene pentru lucrări. Studiile sale au permis introducerea unui nou tip de şină grea, care asigura o siguranţă şi rapiditate sporită în circulaţie.
• A proiectat și realizat numeroase poduri: opt poduri peste Siret, peste Olt (la Slatina), peste Jiu (la Craiova), Vedea, Teleorman, Argeş, Râul Doamnei, Prahova, etc. Lungimea totală a podurilor proiectate şi executate de Elie Radu se apreciază la 20km.
• Inginerului Elie Radu i se datorează proiectarea şi construirea a 60 de clădiri de gări, remarcabile fiind cele de la Curtea de Argeş, Comăneşti şi Galaţi.
• 1889 – Realizează o staţie de captare a apei subterane la Bragadiru, unică în Europa
• Sub conducerea acestuia s-a realizat construcţia clădirii Ministerului Lucrărilor Publice, în prezent Primăria Capitalei.
• 1906 – O altă construcţie remarcabilă este amfiteatrul construit la Arenele romane, proiectarea şi construcţia fiind rezultatul colaborării dintre inginerul Elie Radu şi arhitectul Leonida Negrescu. Activitatea didactică
• 1894 – Devine profesor la Şcoala Naţională de Poduri şi Construcţii Civile, unde a predat cursurile de Trigonometrie, Poduri şi Construcţii Civile
• 1903 – Trece la Secţia de ingineri, unde preda “Edilitate“, un curs nou înfiinţat pentru viitorii ingineri din administraţiile comunale, care se referea la canalizarea şi aprovizionarea cu apă a centrelor urbane.
• 1920 – După ce s-a înfiinţat Şcoala Politehnică din Bucureşti, predă cursul de Edilitate la Secţia de construcţii, deci pentru toţi inginerii constructori
• 1926 – Devine Membru de Onoare al Academiei Române
Povești care ne merg la suflet
• În anul 1923, când a împlinit vârsta de 70 de ani şi 45 de ani de activitate, a fost sărbatorit şi când i s-a cerut să vorbească, a raspuns scurt: „Nu-mi cereţi să vă ţin discursuri, ca să vă arăt cum ştiu să vorbesc; daţi-mi mai bine o planşetă, o riglă şi un echer pentru a vă face un proiect.”
• « La Bucureşti se păstrează ceea ce oamenii tehnicii numesc „grinda lui Elie Radu“, adevărat monument tehnic, construită la început de veac de marele inginer. Realizată din beton armat, pe bază de calcule extrem de riguroase, această grindă, cu o deschidere de 8 metri, a rezistat cu succes unei încărcături considerabile de saci de nisip, demonstrînd virtuţile betonului armat, într-o perioadă cînd proprietăţile, mai ales rezistenţa sa, erau contestate. Ulterior, sub conducerea sa, au fost realizate primele planşee de beton armat de la noi şi o seamă de alte lucrări excelent proiectate şi executate. » (Viorica Petrescu, Inginerul Elie Radu)