Bazil Assan

Primul român care a călătorit în jurul lumii şi primul român care a ajuns în ţinuturile polare

Data și locul nașterii

1 August 1860, Bucureşti

Data și locul morții

16 Septembrie 1918, Montreux, Elveţia

Educație

• a studiat ingineria în Elveţia, la Liège şi Montreux, şi în Franţa

Activitate

• 1896-1897 – participă, ca delegat a Societăţii Geografice Române, la expediţia organizată de inginerul Salomon August Andreé în insula Spitzbergen, în vederea lansării unui balon care să zboare peste Polul Nord
• 1897 – în 13 martie prezintă la Academie, în prezenţa regelui Carol I, expunerea „Călătorie în regiunile polare nordice”, însoţită de „proiecţiuni de fotografii”
• 1897-1898 – realizează o călătorie cu caracter economic/comercial pe ruta Constaţa - Instambul - Cairo - Insula Ceylon - China - Japonia - SUA - Londra - Bucureşti, devenind astfel primul român care înconjoară globul
• 1899 – prezintă expunerea „Călătoria împrejurul Pământului”
• 1899 – a fost primul care a proiectat un canal navigabil între Cernavodă şi Constanţa; despre acest proiect a publicat un articol în Buletinul Societăţii Politehnica
• 1899-1903 – construieşte două mori sistematice, o fabrică de săpun şi una de vopsele şi lacuri
• 1904 – construieşte un siloz de grâu cu 28 de celule, cu o capacitate de 700 de vagoane, având o înălţime de 41 m, la timpul acela cea mai înaltă clădire din Bucureşti

Mai mult +

• 1904 – devine vicepreşedinte al ACR (Automobil Club Român)
• 1904-1906 – construieşte Palatul Assan (azi Casa Oamenilor de Ştiinţă), o capodoperă arhitectonică a Bucureştiului – arhitect Ion D. Berindei
Moara lui Assan - istoric
• 1853 – a fost prima moară cu abur din România; bucureştenii din zona Obor au supranumit-o „Vaporul lui Assan” din cauza aburilor pe care îi scotea pe coş; a fost construită de George Assan, tatăl celor doi băieţi, Bazil şi Gheorghe
• 1866 – moara este lăsată prin testament soţiei, Alexandrina
• 1884 – moara trece în posesia fraţilor Assan
• 1894 – este înfiinţată o nouă secţie, de lacuri şi culori
• 1903 – este sărbătorită o jumătate de secol de la înfiinţare; sunt adăugate noi secţii
• 1930 – este transformată în Societatea Anonimă pe acţiuni „Fabricele Assan”
• 1946 – fabrica avea 400 de funcţionari şi lucrători
• 1948 – fabrica este naţionalizată (iunie)
• 1950-1990 – în zona Morii Assan au funcţionat mai multe întreprinderi, printre care Fabrica de pâine „Grâul” şi Fabrica de ulei „13 Decembrie”
• iunie 1990 – regimul politic de la acea vreme a emis un act normativ, apreciindu-se că terenul este proprietatea statului şi o parte din acesta trebuie eliberat de unele construcţii, conform „Planului de sistematizare a municipiului Bucureşti”; ca umare, clădirile patrimoniu intră într-un vertiginos proces de distrugere (1995 – au fost furate toate elementele metalice; 2005 – demolare ilegală; 2008 – incendiu; 2012 – ianuarie, prăbuşirea acoperişului şi a unui zid; iunie – indendiu; 2013 – februarie, prăbuşirea altui zid)

Mai puțin -

Povești care ne merg la suflet

• Bazil Assan a fost proprietarul primului automobil în circulaţie din România – un FN Herstal decapotabil de 15 CP, fabricat la Liège (Belgia) – la concurenţă cu prinţul George Valentin Bibescu. Autoturismul lui Bazil Assan a fost înregistrat cu nr. 1 în Bucureşti (la 1900). Se povesteşte ca prinţul George Valentin Bibescu ar fi dorit ca el să primească nr. 1, însă acesta fiind deja atribuit lui Bazil Assan, Prefectura Poliţiei Capitalei a găsit o soluţie de compromis, astfel ca automobilul prinţului Bibescu a primit numărul de înmatriculare ... 0
• Bazil Assan a lăsat prin testament suma de 80 000 lei „pentru facerea studiilor la faţa locului, pentru construirea unui canal navigabil între Cernavodă şi Constanţa, şi 15 000 lei pentru construirea unui tunel la o mică adâncime sub nivelul Dunării, în apropiere de Turtucaia“

Autori

  • Şerban Marinel

Bibliografie

  • V. Hilt – Călători şi exploratori români pe meleaguri îndepărtate, Editura Enciclopedică Română, Bucureşti, 1972

Legături utile