Spiru Haret

Fondatorul învăţământului modern românesc

Data și locul nașterii

15 Februarie 1851, Iași

Data și locul morții

17 Decembrie 1912, Bucureşti

Educație

• 1859 – Școala din Dorohoi (clasa I)
• 1860 – Școala Sărărie din Iași (clasele a II-a, a III-a,a IV-a)
• 1862-1869 – Liceul Sf. Sava din București
• 1870-1876 – Facultatea de Ştiinţe din București (2 lucrări de licenţă: în 1874-1876 în știinţe fizico-matematice)
• 1876-1878 – Doctoratul în matematică la Paris (teza de doctorat: “Despre invariabilitatea axelor mari ale orbitelor planetare”)

Activitate

• 28 martie 1878 – Profesor suplinitor la catedra de matematică la gimnaziul « Mihai Bravul »
• 3 aprilie 1878 – Profesor suplinitor la catedra de mecanică raţională de la Facultatea de știinţe din București
• 15 septembrie 1878 – Profesor titular la Facultatea de Ştiinţe din București
• 3 iunie 1879 – Membru corespondent al Academiei Române
• 1881 – Profesor de matematică la seminarul « Nifon Mitropolitul » din București
• 14 ianuarie 1881 – Este numit membru al comisiei centrale de statistică
• 31 ianuarie 1881 – Este numit conservator al Muzeului de Antichități
• 26 februarie 1881 – Director al Muzeului de antichități Gr. Tocilescu
• 1882 – Membru în Consiliul permanent de instrucțiune (administrația școlilor)
• 1881-1886 – Profesor de mecanică raţională la Școala de artilerie și geniu
• 1 aprilie 1882 – Profesor de algebră superioară și geometrie analitică la Școala de poduri și șosele
• 4 mai 1883 – Este numit inspector general al școlilor
• 1888-1891 – Profesor de mecanică rațională la Şcoala de ofițeri din București
• 2 martie 1889 – Se înscrie în Clubul Liberal
• 31 martie 1892 – Membru al Academiei Române
• 1895 – Deputat de Ilfov (atunci când partidul său vine la guvernare)
• 31 martie 1897 – Devine ministru de instrucție și cult (a întemeiat două legi de temelie ale edificiului nostru școlar: a învățământului secundar și superior-1898 și a învățământului profesional-1899; școlile de adulți, grădinițele școlare, împărțirea de cărți copiilor săraci, cantine școlare, întemeierea revistei populare „Albina”, înființarea medaliei „Răsplata muncii”; s-a gândit la încurajarea scriitorilor luând măsuri importante în această privință : a dat unora din ei subiecte de tratat, plătindu-le munca și tipărind din fondurile Ministerului și pentru beneficiul lor cărțile lucrate astfel)
• 1899 – Haret se retrage, dar continuă să-și apere opera prin numeroase publicații

Povești care ne merg la suflet

• „Pe lângă răul ce se face școlarului când se introduce cu sila într-o clasă superioară pe care nu va fi în stare să o urmeze, este răul moral de a-l deprinde să dispreţuiască regulile stabilite și de a-l face să creadă că totul se obţine prin favoare. Nici un rău mai mare nu se poate face tinerimii decât a-i pune în minte asemenea idei. Trebuie să intre bine în convingerea tuturor - a școlarilor și a părinţilor- că notele, examenele, sunt lucruri serioase, cari au rostul și trebuinţa lor și că nu se poate schimba după dorinţa și voinţa fiecăruia.”
• „Dorinţa pe care o exprim din toată inima este să continuaţi a fi propagatori de dragoste între oameni. Să fie viaţa dumneavoastră un adevărat apostolat.”
• „Nimeni nu poate să facă binele fără să nu aibă și suferinţe pentru aceasta.”

Autori

  • Andrei Diana-Elena
  • Azanfirei Roxana-Elena

Bibliografie

  • Gheorghe Adamescu „Operele lui Spiru C. Haret”

Legături utile