• Până la vârsta de 15 ani locuieşte în Franţa unde face şcoala gimnazială şi primară
• Urmează cursurile liceale la Colegiul Naţional Sfântul Sava din Bucureşti
• Examenul de bacalaureat îl susţine la Colegiul Naţional Carol I din Craiova
• Urmează facultatea de Litere din Bucureşti, obţinând licenţa pentru limba franceză şi termină în 1934
• Îşi realizează teza de doctorat “Tema morţii şi a păcatului în poezia franceză” pe care, din păcate, nu o va susţine niciodată.
Activitate
• Volumul de debut e un volum de versuri şi se numeşte “Elegii pentru fiinţe mici”.
• Una dintre preocupările majore, cu caracter aproape obsesiv, ale dramaturgului, eseistului şi poetului este cea a sfârşitului existenţei pământeşti a fiinţei şi a ceea ce ar mai putea fi după.
• Prima lui piesă de teatru, “La Cantatrice Chauve” (“Cântăreaţa cheală”) a fost reprezentată la 11 mai 1950 la Théatre de la Huchette în regia lui Nicholas Bataille.
• Anul 1970 îi aduce o importantă recunoaştere: alegerea sa ca membru al Academiei Franceze, devenind prin aceasta primul scriitor de origine română cu o atât de înaltă distincţie.
• Temele predominante sunt singurătatea, izolarea, falsitatea, vacuitatea. Obsesia morţii este marea forţă motrice a operei lui Eugen Ionescu, de la moartea gândirii şi a limbajului la moartea neînţeleasă şi neacceptabilă a individului.
A scris dramaturgie dar şi eseuri:
• Dramatugie: Cântăreaţa cheală (1950), Lecţia (1951), Scaunele (1952), Victimele datoriei (1953), Amadeu (1954), Jacques sau supunerea (1955), Ucigaş fără simbrie (1957), Rinocerii (1959), Regele moare (1962), Pietonul văzduhului (1963), Setea şi foamea (1966), Delir în doi (1967), Jocul de-a măcelul (1970), Macbett (1972), Ce formidabilă harababură (1973), Omul cu valize (1975), Călătorie în lumea morţilor (1980).
• Eseuri, proză literară: La Photo du Colonel (1962), Note despre teatrul de avangardă (1962), Note şi contranote (1966), Jurnal în fărâme (1967), Prezent trecut, trecut prezent (1968), Descoperiri (1969), Solitarul (1973), Situaţii şi perspective (1980).
La câtiva paşi de Notre Dame, teatrul Huchette reprezintă micul templu al unei secte ce străbate deceniile: adoratorii lui Eugen Ionescu. De peste 50 de ani, fără întrerupere, aici i se joacă primele două piese: Lecţia şi Cântăreaţa cheală.
Motivaţii
Fiind întrebat de motivaţiile care l-au determinat să scrie Eugen Ionescu răspunde: “Eu, care sunt sincer, trebuie să mărturisesc, cu mâna pe conştiinţă, următoarele lucruri: întâi, literatura a fost marea mea pasiune; literaţii, marii mei idoli. Neputinţa de a le semăna mi s-a părut definitivă în ziua când, fiind elev, în clasa a IV-a de liceu, profesorul Olmazu mi-a spus că n-am „talent” şi mai ales, când dl Perpessicius (nu-şi aduce aminte) a scris la Poşta redacţiei a Universului literar că nu-mi primeşte poeziile. Dl Perpessicius, de altfel, mi-a dat titlul cărţii mele, care, cum se ştie, a fost magnetul înjurăturilor anului trecut. Şi anume: 13 inşi trimisesem poezii, 13 inşi cărora, puşi unul lîngă altul, dl Perpessicius le-a răspuns, în bloc, cu majuscule: NU. Perseverent cum sunt, am continuat să fac poezii şi în clasa a V-a. Am prezentat un sonet d-lui Pompiliu Constantinescu care mi-era profesor de română. D-lui Pompiliu Constantinescu i s-a părut că sonetul meu e rudimentar. De lucrul acesta am căutat să mă răzbun în toate chipurile, afirmând în decursul fructuoasei mele activităţi că critica d-sale este rudimentară. În clipa în care nu am mai iubit literatura, ci am devenit vanitos, m-au primit publicaţiile, a vorbit despre mine la Radio dl Perpessicius însuşi şi m-am înjurat, în scris, ca de la egal la egal, cu fostul meu profesor, dl Pompiliu Constantinescu. Dar despre faptul că am scris din vanitate am vorbit pe larg în „Nu!”. Astăzi, dispreţuiesc prea sincer pe toţi literaţii şi neliteraţii ca să mai pun accentul pe vanitatea literară. Mai scriu însă din deprindere; dintr-un obicei prost; dintr-un viciu contractat din copilărie. Şi am să mai scriu pentru că, neputând face politică şi nefiind filosof, trebuie să-mi trec timpul cu ceva până la moarte, ca s-o uit şi ca să nu mă plictisesc de tot.” Citate
• “Nimic nu e mai ruşinos decât să fii prost. E mult mai compromiţător decât să fii criminal, până şi nebunia îşi are aureola ei. Dar să fii prost? Să fii un imbecil, cine acceptă aşa ceva?” (Eugene Ionesco în “Ucigaş fără simbrie”)
• “Arta este inutilă, dar omul nu e în stare să renunţe la inutilitate.”
• Fiecare dintre voi are dreptate, numai ceilalţi greşesc. Totdeauna. Cu o condiţie: nici unul dintre voi să nu-şi închipuie că e celălalt. Nu vă încredeţi în afirmaţiile altora. Repuneţi totul în discuţie. Fiţi voi înşivă. Nu ascultaţi niciun sfat: cu excepţia acestuia.”
• „Toţi oamenii joacă roluri, în afară, poate, de unii actori.”
• „De ce într-o zi minunea de a fi ia sfârşit, de ce înţelegem că este minune abia când pierim, de ce o întunecăm cu neghiobiile, cu duşmăniile, cu nădejdile stupide, de ce oamenii se caută unii pe alţii în noapte şi nu se regăsesc decât ca să nu se recunoască şi să se lovească, de ce ne agăţăm cu disperare de o semnificaţie inexistentă şi ce crimă trebuie să ispăşim pentru a putea trăi în acest vid?” (Eugene Ionesco în piesa de teatru „Cântăreaţa cheală”)
• “Noi nu suntem poate decât noduri, încrucişări efemere de enegie, de forţe, de tendinţe diverse şi contradictorii pe care moartea le eliberează.”
• “Morţii sunt mai mulţi decât viii. Şi numărul lor creşte. Viii sunt rari.”