Anghel Saligny

Maestrul ingineriei româneşti

Data și locul nașterii

19 Aprilie 1854, comuna Şerbăneşti, judeţul Tecuci (actualmente, judeţul Galaţi)

Data și locul morții

17 Iunie 1925, Bucureşti

Educație

• A urmat clasele primare la pensionul de copii din Focşani, iar gimnaziul la Colegiul Naţional Unirea Focşani;
• A studiat liceul în Germania la Potsdam şi fiind pasionat de astronomie, frecventează cursurile Universităţii din Berlin;
• Între 1870 – 1874 a urmat studiile inginereşti la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg

Activitate

• 1877 – 1879: a lucrat la construcţia căii ferate Cottbus – Frankfurt pe Oder şi la construcţia căii ferate Ploieşti-Predeal;
• 1881 – 1882: a proiectat liniile ferate Adjud-Târgu Ocna, creând astfel primele poduri combinate şosea şi cale ferată din ţara noastră;
• 1888: construieşte podul de la Cosmeşti pe Siret cu o lungime de 430 metri;
• 1888 – 1889: costruieşte în premieră mondială silozurile de beton armat de la Brăila şi Galaţi;
• 1890 – 1895: realizează cea mai importantă lucrare a sa construind podul de peste Dunăre de la Cernavodă, care, la acea vreme, era cel mai lung din Europa;
• 1889 – 1909: a condus lucrările de amenajare ale portului Costanţa, introducând pentru prima oară în România piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare

Povești care ne merg la suflet

Declaraţii date de către Anghel Saligny
• La inaugurarea podului Cernavodă, 14 septembrie 1895: „ Ştiam că va ţine!”.
• La retragerea din Serviciile Ministerului Lucrărilor Publice, după 35 ani de activitate, la 28 decembrie 1910: „ (…) Rămân neclintit la opinia mea că dacă n-ai ocazia să te manifestezi şi n-ai colaboratori buni cum am avut eu, nu te poţi distinge. Oriunde voi fi, vă asigur că interesele corpului nostru tehnic îmi vor fi scumpe şi că sentimentele mele pentru dumneavoastră vor fi întotdeauna aceleaşi”.
I.Brătianu
• „Saligny are tactul fără greş în toate acţiunile şi are darul dumnezeiesc de cunoaştere a oamenilor”.
Gheorghe Tiţeica
• „Anghel Saligny este unul din întemeietorii inginerii romăneşti”.
Nicolae Iorga
• „Anghel Saligny a reprezentat unul dintre corifeii unei generaţii spornice, a mănunchiului de creatori căruia-i datorăm atâta din ce are şi din ce poate astăzi ţara”.
Podul de la Cernavodă
• Sistemul cuprinde două poduri principale, cu deschideri între 140 și 190 metri și cu o înălțime liberă de 30 de metri. Dintre numeroasele soluții absolut originale care au fost aplicate cu succes la realizarea podului de la Cernavodă, se remarcă folosirea, în premieră mondială la astfel de lucrări, a oțelului moale – fapt ce a contribuit la durabilitatea acestei lucrări, dovedită timp de peste 100 de ani.

Autori

  • Diaconu Dan
  • Luca Andrei

Bibliografie

  • Construcţii pentru transporturi în România (1881-1981), Monografie (2 vol.). Centrala de construcţii şi căi ferate, 1986, Bucureşti

Legături utile