Sugestii privind stabilirea tematicii
Tematica abordată de profesori trebuie să ţină seama de vârsta elevilor, de stadiul lor de dezvoltare în procesul de formare a personalităţii.
Propunem câteva sugestii de teme propuse spre dezbatere clasei de elevi:
- profesorul trebuie să abordeze orice temă propusă de elevi sau pe care ar intui că o doresc spre dezbatere;
- sunt recomandate ca tematică lecţiile care abordează problemele vârstei caracteristice clasei de elevi, problemele realităţii sociale şi ale lumii contemporane;
- tratarea diferenţiată şi individualizată a fiecarui elev ca un caz particular şi distinct;
- temele propuse trebuie să vizeze nu numai prezentul ci şi perspectiva iar unele teme complexe vor fi reluate în forme noi;
- abordarea tematicii din perspectiva cunoaşterii sistematice, continuă şi cu folosirea instrumentelor şi metodelor ştiintifice privind personalitatea elevului din perspectivă biologică, psihologică şi socială;
- a se evita mimetismul (copierea sau imitarea unor teme de la clasele paralele sau de la alte clase), supradimensionarea volumului de idei şi date ce urmează a fi puse în atenţia elevilor;
- ireductibilitatea copilului la adult, respectiv înţelegerea faptului că un copil nu este un adult în miniatură ci are nevoi specifice şi modalităţi diferite de înţelegere şi relaţionare;
- tematica abordată trebuie să vizeze două aspecte esenţiale ale muncii educative: pe de o parte, elaborarea unui diagnostic (o situaţie, o stare de fapt) iar pe de altă parte prognostic (un posibil traseu de evoluţie);
|
|