a

EduacCES

Un site util cu rol de centrul de resurse de ...
website cu detalii

Se poarta FARAURAPEN...

Realizare de tricouri cu mesaje FARA URA PE NET.
website cu detalii

Oportunita...

Asociatia PREVENTIS pune la dispozitia profesoril......
website cu detalii


Modulul i Modulul ii Modulul iii Modulul iv Modulul v  

Modulul ii.Comunicarea şi abilităţile sociale

Strategii educaţionale

Strategiile propuse pentru acest modul sunt:

a. strategii de provocare/stimulare a unei comunicări, presupun:

  • folosirea unor elemente de conţinut care să fie pasibile de interpretări din unghiuri diferite;
  • împărţirea colectivului în „tabere opuse” – pro şi contra mesajului transmis;

b. strategii de prevenire a unor „blocaje de comunicare”:

  • ce pot determina conflicte (prin stimularea elevului la comunicare, încurajarea lui, lauda etc.);

c. strategii de utilizare a „ascultării active”:

  • informarea (verificarea faptelor);
  • confirmarea (elevul conştientizează spusele sale)
  • iritarea (elevul ştie că este bine înţeles)

d. strategii pentru provocarea/prevenirea/reducerea/rezolvarea conflictelor:

Sugestii metodologice
- joc de rol - conflict de rol focalizat pe:
- sine (dezechilibru între expectanţele echipei şi propria personalitate - elev timid - rol agresiv);
- partener (include elevul slab în grupul de elevi foarte buni);
- relaţie (neimplicarea unui membru în echipă).
- joc de rol - modelarea grupului la nivel de moderator:
- verifică dacă a înţeles bine;
- propune o schemă de acţiune;
- stimulează comunicarea la nivel de grup;
- parteneriat în comunicare;
- împărtaşeşte opinia/varianta sa.
- joc de rol - reducerea unui conflict prin două situaţii:
- de abordare (lucrurile care ne plac);
- de evitare (nu ne plac).
Situaţii:
a. evitare-evitare (alegerea din mai multe optiuni pe cea negativă);
b. evitare-abordare (optiuni cu implicare pozitivă şi negativă);
c. abordare-abordare (din mai multe opţiuni aleg cea pozitivă).
- joc de rol - Etape în rezolvarea unui conflict:
- identificarea problemelor;
- generarea tuturor soluţiilor posibile;
- eliminarea variantelor inconvenabile;
- examinarea opţiunilor rămase (două soluţii);
- implementarea unei soluţii (din cele două alese);
- verificarea (feed-back).
Strategii de stimulare/formare Strategii de prevenire Strategii de reducere Strategii de rezolvare
Etape Etape Etape Etape
- folosirea unor elemente ce presupun interpretări din puncte de vedere diferite;
- situarea elevilor in două tabere (poziţii concurenţiale);
- dezvoltarea în fiecare echipă a unui rol de “avocat al diavolului”;
- dezvoltarea unui “stil” al conflictului (modul de tratare in general).
- focalizarea pe obiective;
- producerea de sarcini bine structurate şi acceptate de întreg grupul;
- facilitarea comunicărilor la nivel de grup;
- evitarea situaţiilor căstig-pierdere;
- utilizarea elementelor incluse in strategiile de moderare a activităţii.
- focalizate pe schimbarea atitudinilor;
- focalizate pe schimbarea comportamentelor prin:
- utilizarea “integratorilor” (persoane cu influenţă in grup);
- rotirea persoanelor de la un grup la altul;
- identificarea unor obiective supraordonate(propuse de lider).
- reformularea sau simplificarea problemei;
- avansarea ipotezelor (alegerea tipului de strategie adecvată situaţiei):
a. strategie algoritmică (serii ordonate de paşi);
b. strategie euristică (bazată pe metoda incercare-eroare).
- testarea ipotezelor;
- verificarea.