Modulul i | Modulul ii | Modulul iii | Modulul iv | Modulul v |
Modulul v.Calitatea stilului de viaţă
Modalităţi de intervenţie ale cadrului didacticDincolo de simpla eliberare a unor substanţe chimice(ca adrenalina sau corticoizii) în corpul uman, stresul activează intens trei tipuri de emoţii: depresia, anxietatea, furia sau agresivitatea. Propunem ca modalităţi de intervenţie pentru aceste cazuri următoarele situaţii: |
|
1. Depresia:
Situaţia elevului | Intervenţia profesorului |
---|---|
- acceptă umilinţa; - reacţii de detaşare; - îndură fără să acţioneze. |
- înlăturarea stării de tristeţe; - vizita unui prieten drag. |
prăbuşirea dispoziţiei | - o implicare într-un program educativ; - crearea unor ocazii plăcute pentru subiect; - eliminarea factorului denumit „oboseală cronică”. |
pierderea interesului | - reactivarea elementelor care stârneau interesul (hobby-uri); - implicare activă în diferite situaţii; - proiecte de grup; - asumarea unor responsabilităţi, roluri la nivel de grup. |
viaţa cu „încetinitorul”, senzaţia de hibernare, disfuncţionalităţi de natură biologică, tulburări de somn | - eliminarea factorului numit „rutină” prin activităţi inedite; - activizarea vietii de zi cu zi, vizite, cercuri; - realizarea unui program zilnic mai vioi. |
2. Anxietatea:
Situaţia elevului | Intervenţia profesorului |
---|---|
- trăieşte permanent cu teamă şi nelinişte; - se simte tensionat. |
- implicarea în activităţile şcolare/extraşcolare care să-i dezvolte funcţia vorbirii; - implicare în proiecte cu rol de decizie (persoana care trebuie să hotărasca). |
schimbarea comportamentului | - diminuarea stării de discomfort psihic; - activităţi relaxante, de preferinţă extraşcolare; - încurajare permanentă, din partea profesorilor, a clasei, a familiei, a prietenilor; - diminuarea senzaţiei de „hipervigilenţă” prin activităţi de consiliere individuală; - includerea în activităţi/proiecte care îi conferă senzaţia de bucurie, lucru în echipă, acceptare. |
3. Furia sau agresivitatea
Situaţia elevului | Intervenţia profesorului |
---|---|
Manifestări comportamentale agresive verbale sau fizice | - consiliere individuală/familială pentru a descoperi cauzele ce determină aceste comportamente; - asumarea unor roluri de coordonator, lider, şef. |