Oleg Danovski Întemeietorul şcolii româneşti de balet modern Data și locul nașterii 9 Februarie 1917, Vosnesensk, Ucraina Data și locul morții 21 Octombrie 1996, Constanţa, România Educație • 1924 – studiază vioara timp de 7 ani şi creşte alături de mama sa într-un mediu artistic, la Teatrul din Cernăuţi
• 1924 – participă din când în când la lecţiile de balet care au loc în studioul Floriei Capsali
• 1931 – fuge la Bucureşti, alături de o elevă de a mamei sale şi se angajează ca balerin la Teatrul Cărăbuş; înlocuieşte profesioniştii şi are o evoluție remarcabilă
• 1934 – studiază la Teatrul Evreiesc regia cu Iacob Sternberg
Activitate • 1934 – devine unul dintre cei mai tineri coregrafi din lume, lucrează la Teatrul Evreiesc, iar apoi la Opera din Bucureşti
• 1935 – este invitat la Londra să monteze „Lacul lebedelor” - capodopera sa devine cunoscută ca una dintre cele mai bune montări al baletului
• 1936 – premiera spectacolului „Alahambra”
• 1942 – lucrează alături de Floria Capsali la „Demoazela Mariuţa” de Mihail Jora
• 1943 – este angajat ca maestru de balet şi prim-dansator al Operei române
• 1945 – este denumit de revista „Realitatea ilustrată” creator de popularitate Mai mult +
• 1947 – începe să lucreze pe scenă cu o maestră de balet sovietică, Seda Vasilieva Sarkizian
• 1949 – premiera baletului „Harap Alb”; primeşte Premiul Academiei Române, pentru această reprezentaţie
• 1949 – formează un ansamblu de 150 de balerini şi devine decanul Academiei de balet
• 1957 – eveniment în lumea baletului clasic românesc, premiera cu numeroase elemente originale a baletului „Lacul lebedelor”, spectacol complet, în patru acte
• 1958 – abordează "Concertul în Fa" pentru pian şi orchestră de George Gershwin; regia şi coregrafia spectacolului îi aparţin lui Oleg Danovski
• 1959 – premiera lucrării „La piaţă” de Mihail Jora la Opera maghiară de Stat din Cluj
• 1962 – pune în scenă alături de balerini ieşeni „La piaţă”, „Priculiciul”, „Bolero” şi „Francesca da Rimini”
• 1963 – Opera română din Bucureşeti este invitată într-un turneu la Paris, după cel din Italia
• 1969 – lucrează la Opera din Monte Carlo la operele „Damnaţiunile lui Faust”, „Rigoletto” şi „Evgheni Oneghin”
• 1974 – premiera baletului „Văpaia”
• 1974 – prezentarea lucrărilor „Carnaval”, „Invitaţia la vals” şi „Carmen” de către maestru de balet, coregraf, regizor şi libretist Oleg Danovski
• 1978 – Aurel Manolache, director la Teatrul din Constanţa îi propune o colaborare
• 1980 – „Lacul lebedelor”, „Spărgătorul de nuci” ajung să fie cunoscute internaţional, mai exact în Germania
• 1990 – Teatrul din Constanţa este numit Teatru de Balet Oleg Danovski
• 1996 – reuşeşte să monteze „Crăiasa Zăpezilor” înainte să moară
Mai puțin - Povești care ne merg la suflet • „Oleg Danovski a rămas credincios versiunii fraţilor Grimm. Nu lăsa nici o întrebare fără răspuns propunându-şi sarcina aproape irealizabilă de a povesti, pe larg şi foarte viu, cum se va adeveri tot ce a fost cândva profeţit.” (Citat din „Prisma” nr.8/9, 1986)
• „El ştie să modeleze mişcarea, să inventeze imagini şi combinaţii de paşi printr-o ireproşabilă cunoaştere a tehnicii baletului; adeseori invenţia coregrafică fiind strălucit de motivată de mobiluri dramatice de profundă esenţă emoţională.” (Citat extras din cartea lui Marian Constantinescu, Întâlniri cu Oleg Danovski)
• „Balerinul este un gladiator care luptă cu vârsta timpului. Educaţia, pentru el, este un tunel al timpului. Iar textul pe care-l interpretează, desenat în aer, este chiar viaţa. Sînt adevăruri simple. Ele luminează drumurile marilor stele.
– Maestre Danovski, ce rămâne în urma dumneavoastră?
– O clipă de frumuseţe...” Mai mult +
Extrase din presa străină
• „Cea mai bună montare a Mandarinului Miraculos ce poate fi văzută are coregrafia semnată de Oleg Danovski: inteligentă, intensă, misterioasă şi jucată cu o exemplară acurateţe tehnică. Un fenomen al culturii adevărate.” [Michelangelo Zurletti, La Repubblica, 17 august 1980]
• „Judecând după nenumăratele runde de aplauze care-au recompensat performanţa Ansamblului de Balet Fantasio din Constanţa, mai bine de-atât ar fi inimaginabil. Un lucru e cert: corpul de balet a fost adus la o ţinută atât de înaltă încât ar putea servi ca exemplu pentru câteva ansambluri germane.” [Westphalien Blatt, 21 noiembrie 1980]
• „Giselle, Lacul lebedelor, Spărgătorul de nuci – trei spectacole de balet în versiunea unor super-dansatori conduşi de un superMAG: Oleg Danovski.” [Zollern-Alb Kurier, 19 decembrie, 1983]
• „Oleg Danovski a creat o viguroasă şi extrem de inspirată punere în scenă a etern-generoasei teme a îndrăgostiţilor din Verona. Foarte rar în secolul nostru un balet a cucerit arena internaţională aşa cum a făcut-o această versiune.” [Allgemeine Zeitung, 1 decembrie 1993]
Mai puțin - Autori Bibliografie - Constatinescu, Marian (1989). Întâlniri cu Oleg Danovski, Editura Muzicală, Bucureşti.
Legături utile |