| Henri Marie Coandă Inventator al motorului cu reacţie, descoperitor al efectului Coandă    Data și locul nașterii  7 Iunie 1886, București    Data și locul morții  25 Noiembrie 1972, Bucureşti  Educație  •	Şcoala Petrache Poenaru din Bucureşti.•	Liceul Sf. Sava din Bucureşti, primele 3 clase, 1896-1899;
 •	Liceul Militar din Iaşi, 1899-1903;
 •	Şcoala de ofițeri de artilerie, geniu şi marină din Bucureşti, 1903-1904;
 •	Technische Hochschule (Universitatea Tehnică) din Berlin-Charlottenburg, 1904;
 •	Între 1907-1908 a urmat cursuri universitare în Belgia, la Liège, şi la Institutul tehnic Montefiore;
 •	Şcoala superioară de aeronautică şi construcţii, Paris 1909.  A absolvit în 1910 ca şef al primei promoţii de ingineri aeronautici;
 
  Activitate  •	1905: Construieşte avionul rachetă pentru armata română;Mai mult +•	1910: Primul avion cu reacţie, numit Coandă, prezentat la al doilea Salon Internaţional aeronautic de la Paris 1910;
 •	1911: În Reims, Henri Coandă prezintă un aparat de zbor cu două motoare cuplate ce acţionau o singură elice;
 •	1911-1914: Henri Coandă proiectează mai multe aparate de zbor "clasice" (cu elice) cunoscute sub numele de Bristol-Coandă. În 1912 unul dintre ele câştigă premiul întâi la Concursul internaţional al aviaţiei militare din Anglia;
 
•	1914-1918: Henri Coandă proiectează trei tipuri de aeronave, dintre care cel mai cunoscut este Coandă-1916, cu două elici apropiate de coada aparatului;Mai puțin -•	1926: În România, Henri Coandă pune la punct un dispozitiv de detecţie a lichidelor în sol. E folosit în prospectarea petrolieră;
 •	În Golful Persic inventatorul român construieşte un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului;
 •	A studiat apa şi proprietăţile ei zeci de ani;
 •	A fotografiat fulgii de zăpadă şi a observat că aceştia sunt diferiţi ca formă în funcţie de zonele de pe glob;
 Invenţii
 •	Efectul Coandă – constând în devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observat prima oară de el  în 1910, cu prilejul probării motorului cu care era echipat avionul său cu reacţie. Această descoperire l-a condus la importante cercetări aplicative privind hipersustentaţia aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet;
 •	Inventează beton-lemnul, folosit pentru decoraţiuni (de exemplu la Palatul culturii din Iaşi);
 •	Primul tren cu profil aerodinamic din lume;
 •	Prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacţie;
 
 Povești care ne merg la suflet  •	Face o călătorie cu automobilul pe ruta Isfahan - Teheran - Tibet;•	În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se doar cu spaima şi câteva contuzii minore pe faţă şi pe mâini;
 •	Inginerul Gustave Eiffel şi savantul Paul Painlevé l-au ajutat să obţină aprobările necesare pentru a efectua experimentele aerodinamice care au condus la Coandă-1910;
 
 Vorbe de duh
 •	"Mulţi indivizi din societatea modernă sunt ca barcagiii: trag la vâsle dar stau cu spatele la viitor."
 
  Autori  	Mihăiţă Paul	Mihăilă George
  Bibliografie  	Petru Costinescu, Nicolae M. Mihăilescu, Mihai Olteneanu, Inventatori români, ediţiile I şi a II-a, editurile AGIR şi OSIM, Bucureşti, 1999 şi 2000
  Legături utile  |