Romana | English


2014 | 2013 |2012 |2011 |2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004

Modelarea datelor
Premiul al III-lea Cupa Siveco 2007
Modelarea datelor reprezinta prima etapa în dezvoltarea aplicatiilor orientate pe baze de date si consta în analiza datelor si a relatiilor dintre acestea în scopul elaborarii modelului conceptual.
Eficienta modelului realizat este determinanta pentru aplicatia creata.
Desi pentru un dezvoltator de baze de date studiul modelarii datelor este echivalent cu studiul algoritmicii pentru un programator, modelarea datelor nu este studiata sistematic si riguros în scoala, accentul fiind plasat pe partea de implementare si de exploatare. Se studiaza amanuntit elemente de sintaxa a unui limbaj de manipulare a datelor si cum se utilizeaza elementele limbajului pentru interogarea bazei de date, dar... nu învatam sa proiectam baza de date. Nu învatam sa comunicam cu beneficiarii, sa analizam cerintele acestora pentru a identifica datele relevante si relatiile importante care exista între acestea.
Acest soft are rolul de a familiariza pas cu pas elevul de liceu cu analiza si modelarea unei activitati practice.

Caracteristici principale
Structurare pe principii psihopedagogice

Soft-ul este constituit dintr-o secventa de momente didactice, structurate pe principii psihopedagogice. Pentru fiecare moment sunt specificate cu claritate obiectivele operationale. Continutul este reprezentat de aspecte teoretice, exemple si sarcini de lucru care sa permita evaluarea îndeplinirii fiecarui obiectiv.

Interfata functionala si standardizata
Soft-ul are un aspect unitar, fiecare lectie având aceeasi interfata simpla, dar atractiva. Interfata este organizata pe trei mari zone:
• zona explicativa, în care sunt prezentate elementele de continut;
• zona activa, în care sunt rulate animatiile, sunt prezentate demonstratii, exemplificari, dar în care elevul rezolva si sarcinile de lucru propuse;
• zona informativa, în care elevului i se specifica la fiecare moment ce trebuie sa faca.

Partener educational configurabil
În demersul sau cognitiv, elevul este însotit pe întreg parcursul lectiilor de un partener educational (baiat sau fata, la alegerea sa).
În primul moment al primei lectii, elevul poate configura aspectul partenerului sau, selectând atât elementele fizionomice, cât si pe cele vestimentare. Partenerul configurat de elev va fi utilizat în toate momentele si în toate animatiile ce ilustreaza situatiile de învatare.

Situatii de învatare
Lectiile sunt structurate pe baza a 5 situatii de învatare:
• activitatea didactica la o Facultate (evidenta studentilor, cursurilor, etc)
• activitatea la o biblioteca (evidenta cititorilor, a cartilor, a împrumuturilor, etc)
• activitatea la un magazin de închirieri casete video (evidenta membrilor, casetelor, filmelor, etc)
• activitatea unei agentii de turism
• crearea unui atlas zoologic.
Fiecare situatie de învatare este prezentata doar prin intermediul unei animatii. Elevul trebuie sa urmareasca atent animatia, pentru a identifica datele relevante si relatiile dintre acestea. Nu îi sunt oferite explicatii suplimentare, ci trebuie sa analizeze situatia într-un mod cât mai asemanator cu analiza din lumea reala: studiul activitatilor, analiza documentelor.
Elevul va modela apoi fiecare activitate, respectând conventiile de reprezentare specifice diagramelor ERD (Entity-Relationship Diagram), utilizând editorul de diagrame ERD inclus în soft.

Tool: editorul ERD
Pentru realizarea diagramelor ERD soft-ul include o unealta extrem de utila: un editor specializat în editarea diagramelor ERD.
Editorul permite reprezentarea tuturor elementelor specifice diagramelor ERD: entitati, atribute (optionale si obligatorii), identificator unic (simplu si compus), relatii (tinând cont de cardinalitatea si optionalitatea acestora), relatii transferabile si relatii barate, subtipuri, arce.

Conduita Psihosociala
Premiul al II-lea Cupa Siveco 2007
Studierea Psihologiei Sociale cu ajutorul calculatoarelor devine, pe zi ce trece, o tema de actualitate. Psihologia s-a nascut din nevoia omului de a se cunoaste, de a-i cunoaste pe cei din jurul sau, de a cauta raspunsuri la diferite întrebari.
A studia Psihologia în mediul virtual devine o provocare, atât pentru cadrul didactic, cât si pentru elevi. Interactiunea pe care încercam sa o realizam prin sarcinile propuse spre rezolvare ofera ambilor parteneri ai educatiei o sansa de a vizualiza aspectele teoretice ale acestei discipline si prin ochii unui informatician. Elementul ludic utilizat foarte des în materialul prezentat ofera posibilitatea însusirii elementelor teoretice mult mai usor si mult mai durabil pentru elev.
Continutul teoretic, structurat pe 5 lectii, are ca punct de plecare domeniul Psihologiei Sociale.
Definitia acestui domeniu nu a fost prezentata în mod traditional, conceputa sub forma unei însiruiri de caracteristici teoretice, ci cu ajutorul jocului didactic, care sa evidentieze prin sarcinile propuse conceptele fundamentale, caracteristicile esentiale ale acestei laturi a Psihologiei.
Este evident faptul ca orice lectie se compune în mare masura din aspectele teoretice pe care elevul si le însuseste. Sintetizarea acestor aspecte în scheme didactice îl ajuta pe elev sa extraga elementele principale si caracteristicile acestora, iar pe profesor sa sintetizeze multitudinea elementelor teoretice în functie de anumiti parametri.
Venind în ajutorul elevilor, am combinat modalitatile în care cadrul didactic reuseste sa îsi prezinte continutul teoretic propus spre studiere elevilor, folosind metode si instrumente noi din Psihologie: chestionarul, scala, testul.
Consideram ca este necesar ca în cazul studierii acestui capitol al Psihologiei Generale, elevul sa fie familiarizat cu aspectele psihologice si sociale care îl pot evidentia ca personalitate.
Am reusit sa transpunem elementele teoretice ale Psihologiei Sociale în aplicatii practice, pe care elevul, în orice moment al existentei lui le poate realiza. Ne referim aici la analiza si cuantificarea datelor personale, care pot alcatui un Curriculum Vitae corect.
Am realizat sarcini care sa îmbine aspecte teoretice ale acestui domeniu cu cele specifice practicii psihologice (interpretarea culorilor, analiza si clasificarea valorilor, depistarea punctelor tari ale unei personalitati).
Evaluarea finala propune o abordare inedita, folosind Chestionarul de Interese Profesionale, creat de J. Holland, care transpune tipurile de personalitate în domenii de activitate specifice fiecarui individ.
© Emanuela Cerchez 2004