|
Romana | English
2014 | 2013 | 2012 | 2011 |2008 |2007 |
2006 | 2005
| 2004
|
Problema potrivirii sirurilor. Algoritmul KMP
|
Premiul I Cupa
Siveco 2008
|
Problema determinarii tuturor aparitiilor unui model într-un
text (cunoscuta si sub numele de pattern matching) a fost
atent studiata de generatii dupa generatii de programatori.
Un software educational pe aceasta tema inedita nu a fost
înca dezvoltat, cu toate ca pattern matching este o
problema des întâlnita în informatica.
Cea mai cunoscuta utilizare a problemei este functia de cautare
(search) din editoarele de text. De obicei, textul este un
document în editare si modelul cautat este un cuvânt
dat de utilizator; rezolvarea eficienta a problemei este utila
si în medicina, pentru cautarea unor modele particulare
în secvente genetice.
Exista mai multi algoritmi care rezolva aceasta problema,
însa gradele lor de eficienta în spatiu si timp
sunt la fel de variate. Propunem spre studiu cel mai "puternic"
dintre acestia: un algoritm datorat cercetatorilor Knuth,
Morris si Pratt, care l-au inventat separat si l-au publicat
împreuna, în anul 1977.
Am ales aceasta tema captivanta pentru a veni în ajutorul
elevilor (si nu numai) care doresc sa studieze problema potrivirii
sirurilor, în general, si a elevilor din clasele XI-XII
de liceu care desfasoara activitatea de pregatire în
grupele de performanta si în Centrele de Excelenta,
în particular.
Software-ul educational propune elevilor un suport educational
eficient, prin intermediul metodelor de învatare intuitive
dar în acelasi timp profunde, al exercitiilor antrenante
si al exemplelor atent selectionate.
|
|
|
Permutari
|
|
Permutarile (si,
în general, elementele combinatoriale) reprezinta unul
dintre subiectele matematice cu cele mai numeroase aplicatii,
în viata cotidiana sau în studiul altor discipline.
De exemplu, pentru informaticieni, chiar si pentru cei mai
mici, notiunea de permutare si proprietatile acesteia este
necesara în rezolvarea a numeroase probleme.
Conform programelor scolare în vigoare, elevii încep
sa studieze elemente de Algebra Superioara în clasa
a XI-a. Modalitatea de abordare a acestei teme este în
general arida, sub emblema rigurozitatii elementele de continut
fiind prezentate ermetic. Pâna si notatiile folosind
din abundenta simboluri grecesti pot reprezenta o bariera
în întelegerea acestei notiuni.
Din aceste considerente, am decis sa sa încercam
o alta abordare a acestei teme. Fiecare element de continut
este prezentat în mod riguros în paralel cu
exemplificari si demonstratii care sa faciliteze întelegerea
si este urmat de numeroase exercitii, de tipuri variate,
prin rezolvarea carora elevul va aplica si aprofunda cunostintele
dobândite.
Soft-ul mizeaza în mod esential pe ideea de joc si
valorifica toate valentele educative ale jocului. Am inclus
6 jocuri didactice. Doua dintre acestea sunt familiare elevilor
(un rebus bazat pe anagramare cuvintelor cu litere distincte,
problema amplasarii a n regine pe o tabla de sah astfel
încât oricare doua regine sa nu se atace). Patru
jocuri în schimb sunt originale:
1. Rame (prin rotatia ramelor concentrice ale unei matrice
patratice, elevii trebuie sa transforme fiecare linie/coloana
a matricei într-o permutare)
2. Corespondenta medievala (un joc nilustrativ pentru compunerea
permutarilor)
3. Jocul bilelor (un joc de strategie, care se reduce la
determinarea la fiecare pas a unui ciclu de lungime maxima
al unei permutari)
4. Maratonul primaverii (joc care se reduce la reconstituirea
unei permutari pe baza numarului de inversiuni ale fiecarui
element al permutarii).
Abordarea ludica, însotita de numeroasele exemplificari
si aplicatii, transforma o tema de algebra superioara, destinata
elevilor de clasa a XI-a, într-o tema ce poate fi
cu usurinta asimilata de elevi de gimnaziu.
|
|
|
Ora de dirigentie
|
|
Portalul Ora de Dirigentie
este un instrument oferit profesorilor ce doresc sa transforme
ora de Dirigentie într-un spatiu în care elevii
comunica, întreaba si primesc raspunsuri, se implica.
Ne-am dori ca acest website sa devina un loc virtual de
întâlnire, un punct comun în care profesorii
diriginti sa colaboreze si sa-ai împartaseasca valoroasa
experienta didactica, publicând pe website resursele
educationale pe care le elaboreaza si le utilizeaza la clasa.
Deoarece împreuna putem lucra
mai bine!
Prin Ora de Dirigentie,
nu ne propunem sa construim singuri viitorul. Nu ne imaginam
sa
aducem România mai aproape de Europa (si de întreaga
Lume) prin forte proprii. Vrem sa contribuim la progres
prin facilitarea conexiunilor între exponentii generatiei
actuale, care-si vor gasi vocatia, pentru ca au pretentia
de la ei însisi sa devina arhitectii lumii de mâine
si de la noi sa-i sustinem!
Ora de Dirigentie este un portal care contine
materiale educationale destinate orelor de Consiliere si
orientare.
Ce vei gasi pe acest website?
o prezentarea structurata si accesibila a materialelor necesare
în activitatea de proiectare didactica (descrierea
modulelor si submodulelor curriculare);
o diverse teme de Dirigentie;
o modele de planificari calendaristice sau de proiecte didactice;
o resurse educationale diverse, ce pot fi integrate în
lectiile de Dirigentie (software educational, prezentari
PowerPoint, website-uri educationale, chestionare, fise
de lucru, imagini, secvente video, audio etc.);
o un dictionar de termeni cheie;
o institutii, organizatii, fundatii, asociatii cu care puteti
colabora pentru realizarea activitatilor educationale;
o stiri despre evenimente educationale importante.
Lista utilizatorilor activi este publica, pentru a facilita
potentiale colaborari dintre profesorii cu interese comune,
din aceeasi locatie sau locatii diferite, în cadrul
activitatilor educationale (concursuri, proiecte) pentru
care diversitatea
constituie un atu.
Utilizatorii pot vizualiza continutul educational existent
sau pot contribui activ, propunând teme de Dirigentie,
resurse educationale, proiecte didactice, modele de planificari
calendaristice.
Împartasind propria experienta didactica si beneficiind
în acelasi timp de experienta altor colegi, vom reusi
cu siguranta sa fim mai aproape de elevi, sa oferim raspunsuri
întrebarilor lor, sa schimbam statutul orei de Dirigentie.
|
|
|
|