Romana | English


2014 | 2013 | 2012 | 2011 |2008 |2007 | 2006 | 2005 | 2004

Problema potrivirii sirurilor. Algoritmul KMP
Premiul I Cupa Siveco 2008

Problema determinarii tuturor aparitiilor unui model într-un text (cunoscuta si sub numele de pattern matching) a fost atent studiata de generatii dupa generatii de programatori.
Un software educational pe aceasta tema inedita nu a fost înca dezvoltat, cu toate ca pattern matching este o problema des întâlnita în informatica.
Cea mai cunoscuta utilizare a problemei este functia de cautare (search) din editoarele de text. De obicei, textul este un document în editare si modelul cautat este un cuvânt dat de utilizator; rezolvarea eficienta a problemei este utila si în medicina, pentru cautarea unor modele particulare în secvente genetice.
Exista mai multi algoritmi care rezolva aceasta problema, însa gradele lor de eficienta în spatiu si timp sunt la fel de variate. Propunem spre studiu cel mai "puternic" dintre acestia: un algoritm datorat cercetatorilor Knuth, Morris si Pratt, care l-au inventat separat si l-au publicat împreuna, în anul 1977.
Am ales aceasta tema captivanta pentru a veni în ajutorul elevilor (si nu numai) care doresc sa studieze problema potrivirii sirurilor, în general, si a elevilor din clasele XI-XII de liceu care desfasoara activitatea de pregatire în grupele de performanta si în Centrele de Excelenta, în particular.
Software-ul educational propune elevilor un suport educational eficient, prin intermediul metodelor de învatare intuitive dar în acelasi timp profunde, al exercitiilor antrenante si al exemplelor atent selectionate.

 

Permutari
Permutarile (si, în general, elementele combinatoriale) reprezinta unul dintre subiectele matematice cu cele mai numeroase aplicatii, în viata cotidiana sau în studiul altor discipline. De exemplu, pentru informaticieni, chiar si pentru cei mai mici, notiunea de permutare si proprietatile acesteia este necesara în rezolvarea a numeroase probleme.

Conform programelor scolare în vigoare, elevii încep sa studieze elemente de Algebra Superioara în clasa a XI-a. Modalitatea de abordare a acestei teme este în general arida, sub emblema rigurozitatii elementele de continut fiind prezentate ermetic. Pâna si notatiile folosind din abundenta simboluri grecesti pot reprezenta o bariera în întelegerea acestei notiuni.

Din aceste considerente, am decis sa sa încercam o alta abordare a acestei teme. Fiecare element de continut este prezentat în mod riguros în paralel cu exemplificari si demonstratii care sa faciliteze întelegerea si este urmat de numeroase exercitii, de tipuri variate, prin rezolvarea carora elevul va aplica si aprofunda cunostintele dobândite.

Soft-ul mizeaza în mod esential pe ideea de joc si valorifica toate valentele educative ale jocului. Am inclus 6 jocuri didactice. Doua dintre acestea sunt familiare elevilor (un rebus bazat pe anagramare cuvintelor cu litere distincte, problema amplasarii a n regine pe o tabla de sah astfel încât oricare doua regine sa nu se atace). Patru jocuri în schimb sunt originale:
1. Rame (prin rotatia ramelor concentrice ale unei matrice patratice, elevii trebuie sa transforme fiecare linie/coloana a matricei într-o permutare)
2. Corespondenta medievala (un joc nilustrativ pentru compunerea permutarilor)
3. Jocul bilelor (un joc de strategie, care se reduce la determinarea la fiecare pas a unui ciclu de lungime maxima al unei permutari)
4. Maratonul primaverii (joc care se reduce la reconstituirea unei permutari pe baza numarului de inversiuni ale fiecarui element al permutarii).

Abordarea ludica, însotita de numeroasele exemplificari si aplicatii, transforma o tema de algebra superioara, destinata elevilor de clasa a XI-a, într-o tema ce poate fi cu usurinta asimilata de elevi de gimnaziu.

Ora de dirigentie

Portalul “Ora de Dirigentie” este un instrument oferit profesorilor ce doresc sa transforme ora de Dirigentie într-un spatiu în care elevii comunica, întreaba si primesc raspunsuri, se implica. Ne-am dori ca acest website sa devina un loc virtual de întâlnire, un punct comun în care profesorii diriginti sa colaboreze si sa-ai împartaseasca valoroasa experienta didactica, publicând pe website resursele educationale pe care le elaboreaza si le utilizeaza la clasa.

Deoarece împreuna putem lucra mai bine!

Prin “Ora de Dirigentie”, nu ne propunem sa construim singuri viitorul. Nu ne imaginam sa
aducem România mai aproape de Europa (si de întreaga Lume) prin forte proprii. Vrem sa contribuim la progres prin facilitarea conexiunilor între exponentii generatiei actuale, care-si vor gasi vocatia, pentru ca au pretentia de la ei însisi sa devina arhitectii lumii de mâine si de la noi – sa-i sustinem!

“Ora de Dirigentie” este un portal care contine materiale educationale destinate orelor de Consiliere si orientare.
Ce vei gasi pe acest website?
o prezentarea structurata si accesibila a materialelor necesare în activitatea de proiectare didactica (descrierea modulelor si submodulelor curriculare);
o diverse teme de Dirigentie;
o modele de planificari calendaristice sau de proiecte didactice;
o resurse educationale diverse, ce pot fi integrate în lectiile de Dirigentie (software educational, prezentari PowerPoint, website-uri educationale, chestionare, fise de lucru, imagini, secvente video, audio etc.);
o un dictionar de termeni cheie;
o institutii, organizatii, fundatii, asociatii cu care puteti colabora pentru realizarea activitatilor educationale;
o stiri despre evenimente educationale importante.
Lista utilizatorilor activi este publica, pentru a facilita potentiale colaborari dintre profesorii cu interese comune, din aceeasi locatie sau locatii diferite, în cadrul activitatilor educationale (concursuri, proiecte) pentru care diversitatea
constituie un atu.
Utilizatorii pot vizualiza continutul educational existent sau pot contribui activ, propunând teme de Dirigentie, resurse educationale, proiecte didactice, modele de planificari calendaristice.
Împartasind propria experienta didactica si beneficiind în acelasi timp de experienta altor colegi, vom reusi cu siguranta sa fim mai aproape de elevi, sa oferim raspunsuri întrebarilor lor, sa schimbam statutul orei de Dirigentie.

 

© Emanuela Cerchez 2004